Vanliga frågor och svar
Många av våra kunder har specifika frågor om vårt företag och våra städtjänster. Nedan har vi samlat ihop de vanligaste frågorna och svaren vi får här hos Qasaro.
Vanligaste frågorna
Hur fungerar RUT-avdraget?
Hushållsnära tjänster ger dig som kund en skattereduktion på 50 procent av totalbeloppet, vilket innebär att du bara betalar halva priset. Avdraget görs direkt av oss vid köptillfället. Du behöver vara över 18 år för att göra RUT- och ROT-avdrag.
Utökat RUT-avdrag
Från den 1 januari 2021 utökades maxtaket från 50 000 kronor till 75 000 kronor per person och år.
Läs mer här. ( länk till skatteverket — https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/rotochrutarbete/villkorforattfarutavdrag.4.3810a01c150939e893f2b9d.html )
Hur fungerar Qasaros 100% nöjdhetsgaranti?
Hela vår filosofi och företagskultur bygger på att bara ha nöjda kunder, kunder som vet att städningen alltid kommer att uppfylla deras förväntningar. Därför erbjuder vi det vi kallar för 100% nöjdhetsgaranti som innebär att vi alltid kommer och åtgärdar det du inte är nöjd med.
Det bygger på och gäller i 48 timmar efter utförd städning enligt vår checklista (som städarna dessutom måste verifiera digitalt efter varje städning – en extra kvalitetskontroll för att säkerställa att inget har missats. Om mot förmodan något ändå missats kontakta kundtjänst så hjälper vi dig direkt.
Använder ni Svanenmärkta rengöringsmedel?
Ja. Vi städar med Svanenmärkta rengöringsmedel.
Hur fungerar det med nycklar?
När du har bokat in din städning kan du välja att lämna in nyckeln till oss innan eller ge den till städaren på plats. Alla nycklar registreras krypterat i vårt system digitalt så att vi alltid kan följa exakt var nyckeln är och vem som har den.
- Du kommer att få en nyckelkvittens för den och vi märker upp din nyckel
- Säker nyckelhantering med kodad nyckel som ej går att spåra till ditt hem.
Vad behöver jag ha hemma inför en hemstädning?
En dammsugare, mopp och hink. Vi har alltid med oss mikrofiberdukar och professionella Svanenmärkta rengöringsmedel som alltid ingår utan extra kostnad.
Kan mitt djur vara hemma under städningen?
Ja, absolut, så länge du ansvarar för att vi får arbetsro att göra ett gott arbete. Informera gärna oss när du har skaffat djur för att uppdatera ditt kundkort.
Hur fungerar det första gången jag bokar hemstädning?
För återkommande städtjänster börjar vi med ett kostnadsfritt hembesök där vi går igenom dina önskemål och berättar mer om hur vi på Qasaro arbetar. Om du är intresserad av våra städtjänster ringer du oss på 08–519 70 500 för att boka tid för uppstartsmöte eller digitalt genom vårt formulär online genom att klicka HÄR.
Självklart kan vi börja städa direkt i samband med uppstartsmötet, bara du informerar oss om önskemål för det finns.
För storstädning, flyttstädning eller fönsterputs bokar ni direkt tid för själva städningen. Antingen digitalt eller via telefon.
Hur betalar jag för städningen?
Vid återkommande städning betalar du alltid i efterskott. Första veckan månaden efter tjänstens utförande skickar vi en faktura till dig som du har 10 dagar på dig att betala.
Du kan välja att få fakturan mailad till dig, på papper med posten med inbetalningskort, via Kivra appen, direkt till din internetbank som e-faktura eller så kan du välja automatiska betalningar via autogiro.
För att värna om miljön hoppas vi att du har möjlighet att välja en digital lösning.
Via vår app och via kundportalen kan du alltid se dina fakturor och övriga ärenden.
Att vara hemstädningskund
Får jag samma städare vid varje städtillfälle?
Vårt mål är kontinuitet och trygghet. Att ha samma städare som man lärt känna och kan lita på är dessutom något de flesta kunder önskar sig. Därför har du som kund samma städare, veckodag och tid för tjänsten. Vid semester eller sjukdom ser vi till att du får en av våra andra professionella städare som genomgått samma rekrytering och utbildning som din ordinarie städare.
Vad innebär ett hemstädningsavtal?
Ett hemstädningsavtal innebär att vi kommer hem till dig och städar varje, varannan eller var fjärde vecka, under vardagar mellan klockan 07.30-17.00. Hur länge vi städar (minimum 2 timmar) och vilka dagar är något vi kommer fram till efter vårt första möte.
Vad händer om personalen gör sig illa hemma hos mig?
All vår personal är försäkrad under arbetstid samt på väg till och från arbetet.
Vad händer om något går sönder?
Qasaro har ansvarsförsäkringar från Trygg Hansa som täcker eventuella skador på egendom som vår personal orsakar upp till 10 miljoner kronor.
Kan jag vara hemma under städningen?
Självklart. Med du behöver inte vara det. Om du arbetar hemifrån och inte vill bli störd (och inte vill ha rummet du arbetar i städat vid respektive tillfälle) kan du informera oss innan via telefon, kundportal eller via vår app.
Kan jag om- eller avboka ett städtillfälle
Ja, det är kostnadsfritt att avboka eller boka om din städning genom att maila info@qasaro.se, via appen, kundportalen eller genom att ringa oss på 08 – 519 70 500 minst 48 timmar innan städtillfället.
Vi förstår dock att man ibland behöver avboka med kort varsel pga sjukdom eller symptom, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig med detta.
Kan jag byta städare?
Ja, det kan du självklart göra. Hör av dig till oss så ordnar vi en lösning som passar dig.